PSS-y w Australii

W 1962 Marshal McLuhan w książce „Galaktyka Gutenberga” wprowadził termin „Globalnej Wioski” opisując trend obalania barier czasowych i przestrzennych za sprawą mediów elektronicznych.

Pozostaje zgodzić się z McLuhan’em , szczególnie gdy otrzymujemy maila od Polaka … ba! Gdynianina od 30 lat mieszkającego w Australii, który lata na tamtejszych zboczach modelami PSS.

Poniżej krótka charakterystyka modeli, w galerii zdjęcia i ciekawe filmy. Wszystko od kolegi Andrzeja.

[jwplayer config=”Custom Player” mediaid=”11888″] [jwplayer config=”Custom Player” mediaid=”11889″] [jwplayer config=”Custom Player” mediaid=”11890″] [jwplayer config=”Custom Player” mediaid=”11891″]

 

Orlik,
Model zostal zbudowany prawie 10 lat temu na podstawie rysunkow i zdjec z
roznych Polskich czasopism.  Nie mialem w tym czasie dostepu do dokladnych
planow i tych co lubia nity liczyc pewnie oko rozboli ale model lata bardzo
dobrze.  Zostal specjanie dowazony do 1.6kg ale ale lata zdumiewajac dobrze
nawet w srednich warunkach pod warunkiem, ze nie lata sie nim powoli (keep
it moving!) .  Skrzydla zostaly wydluzone w porownaniu z orginalem tzn ma
wydluzenie prawie 8.  Jak zapewne wszyscy wiedza jest nowa wersja Orlik
(plany byly w AeroPlan), o wiekszem wydluzeniu skrzydel (chyba >7) i sexy
winglets, ktora chyba nie bedzie wymagala zadnych zmian.  Zastosowalem
profil MU15, ktory jest modyfikacje RG15 dla mniejszych liczby Reynolds.
Znalazlem go na jakiejs Francuskiej website i sprawuje sie doskonale.

Dane:
Rozpietosc: 1600mm
Masa: 1.6kg
Skrzydla: bialy styropian, fornir, profil MU-15
Kadlub: metoda traconego styropianu, wlokno sztuczne

Iskra,
Podobnie jak Orlik, kadlub zbudowany metoda traconego styropianu, tym razem
z uzyciem Kevlar aby byl troche lzejszy.  Model lata dobrze nawet w
marginalnych warunkach. Kreci pieknie akrobacje, osiowe beczki i majestyczne
petle.
Dane;
Rozpietosc:1500mm
Masa:1.kg
Skrzydla: bialy styropian, fornir, Profil MU-15
Kadlub: metoda traconego styropianu, Kevlar

Skoripon,
Po poczatkowych klopotach za Srodkiem Ciezkosci model lata dobrze, ale
wymaga dobrych warunkow ze wazgledu na duza mase i male wydluzenie. Jest
bardzo czuly na lotki tzn zrobilem je za dlugie. Oczywiscie wzbudza duze
zainteresownie wsrod kolegow na zboczu. Filmy przedstawiaja regulowanie SC.
Dane:
Rozpietosc: 1750mm
Masa: 4kg
Skrzydla: bialy styropian, fornir MH45
Canard: bialy styropian, fornir S3016
Kadlub i gondole: metoda traconego styropianu

Pozdrawiam

Andrzej Klos
Brisbane, Australia

 

 

Posted in Informacja and tagged , , .