Elementarz F3F

Zimowy zbiornik

Dziś rano ruszyliśmy z Damianem polatać w Gniewinie. Ponieważ Antek ani Andrzej nie mogli dzisiaj wybrać się z nami zrezygnowaliśmy z zabierania sprzętu startowego bo we dwóch to już naprawdę się nie da. Jakież było nasze zdziwienie gdy na miejscu spotkaliśmy dobrze już przemarzniętego Kierownika i Piecię. Złożyliśmy sprzęt i […]

Kontrast kolorystyczny

Od dłuższego czasu szukałem opracowania w którym wyraźnie będzie uchwycony problem doboru kolorów w modelu. Rozmawiałem nawet z okulistą aby zgłębić problem, aż tu nagle kilka dni temu Pierre Rondel opublikował swoją tabelę kolorów, w której zebrał swoje doświadczenia z wielu lat. Pozostało mi tylko poprosić autora o zgodę umieszczenia […]

Linia Startu cz.5

STER WYSOKOŚCI Teraz będziemy poszukiwać punktu, kiedy będziemy mogli wykonać bezpiecznie zwrot tak ciasno jak to tylko możliwe ale bez powodowania przeciągnięcia statecznika poziomego. Wspomniane przeciągnięcia statecznika poziomego ma bardzo podobny efekt do dynamicznego przeciągnięcia i gwałtownej utraty sterowności. Aby poprawnie ustawić wychylenie steru wysokości, w celu wykonania najlepszego zwrotu, […]

Linia Startu cz.4

FAZY LOTU Użycie faz lotu pomaga zoptymalizować osiągi szybowca w różnych typach/stylach lotu. Dla przykładu, typowy lot F3F składa się ze startu, nabierania wysokości, nurkowania, lotu na bazach na odcinku 1 km i lądowania. Okazać się może, że posiadając tylko jedno ustawienie modelu, będziesz miał problemy przy różnych warunkach noszenia, […]

Linia Startu cz.3

SNAP/FLAP Snap-Flap czyli klapy do steru wysokości. W odróżnieniu do modeli z napędem, wychylenia będą niewielkie od 3-6 mm w obie strony. Ster wysokości wychylony do góry powoduje wychylenie klap dół i odwrotnie, ster wysokości wychylony w dół, klapy wychylają się w górę. W przypadku kiedy mamy aktywny mix lotki […]

Linia Startu cz.2

I część artykułu – KLIK Zatem przejdźmy do sedna programowania modelu i zoptymalizujmy jego osiągi: CROW (BUTTERFY) , czyli motyl (crow, z ang. wrona). W tej funkcji obie klapy wychylają się w dół do ich maksymalnych wychyleń (od 45 do 90 stopni), lotki wychylają się w górę do około połowy […]

Linia Startu cz.1

Wpadło nam w ręce specjalne wydanie angielskiego magazynu RCM&E (jesień 2010). Okazało się, że na łamach pojawił się wyjątkowo interesujący artykuł o zagadnieniu ustawiania modelu F3F do wyścigu, wyjaśniając to niezwykle prosto, ale i trafnie , dla początkujących i tych już bardziej zaawansowanych. Tym sposobem będziemy publikować artykuł po kawałku, […]

Ile tego balastu???

Poprzednia część artykułu znajduje się TUTAJ Ilość balastu ściśle zależy od siły noszenia na zboczu. Można jednak przyjąć, że jeśli najlepsi zawodnicy w czasie wyścigu F3F uzyskują czasy w okolicy 60s, warunki z noszeniem są tak złe, że prawdopodobnie nie używają wogóle balastu. Przy czasach w okolicach 50s, prawdopodobne jest […]

F3F od strony praktycznej cz.II

Pierwsza część znajduje się pod linkiem : http://www.f3f-klif.pl/2010/11/f3f-od-strony-praktycznej-cz-i/ . USTAWIENIA MODELU: Środek ciężkości (CG). Przesunięcie środka ciężkości bardziej do przodu, będzie skutkować pewną „ospałością modelu” i wymagać będzie większych wychyleń na powierzchniach sterowych. Bardziej tylne wyważenie spowoduje, że model będzie „żywszy” , jednak zbyt dalekie przesunięcie CG, może przynieść spore […]

F3F od strony praktycznej cz.I

Norweski zawodnik Fritz Kristofferson, zdecydował się podzielić swoim 30 letnim doświadczeniem w F3F. Tym samym rozpoczynamy serię wpisów dotyczących F3F dla początkujących i średnio-zaawansowanych. ZASADY: Podstawowy regulamin F3F, można znaleźć na stronie FAI, (rozdział 5.8) , jednak organizator zawodów może te zasady nieco zmienić dostosowując się lepiej do warunków na […]